Jesus før han blev menneske

Analysen af Jesu person deler jeg op temporalt; Hvordan forstår man Jesus før inkarnationen, hvordan forstår man ham som menneske, og hvordan forstår man han efter hans opstandelse. [1]jf. Stevens Why I Reject the “Helping Hand” of Millennial Dawn M. G. McClinton & Co., Printers and Publishers 1915, 88.

Før inkarnationen

Russell samler i ”Studier i Skriften” beskrivelsen af Jesus før han blev menneske i tre hovedpunkter: Han var et åndevæsen, han var kendt som ”en gud”, og han var Guds direkte skabning, og dermed den eneste fødte. Russell identificerede ham som ”Michael”, en engel vi finder i Daniels bog og i Johannes Åbenbaring. [2] Charles T. Russell The At-one-ment between God and man. Studies in scripture, V International Bible Students Association 1899 84. Russells samtidige, Ellen G. White (1827-1915), lavede samme identifikation. Denne identifikation fastholdes af Jehovas vidner i dag.[3] "Hvem er ’Mikael, den store fyrste’?", Vagttårnet November 1985 s.27-30 Før Jesus blev menneske levede han hos Gud som logos. Han kaldes også for ”Ærkeenglen Michael”, eller ”Visdommen”. [4] "Spørgsmål fra læserne", Vagttårnet 1/8 2006 s.31 s.31

Et åndevæsen

Jesus begyndte sin tilværelse som åndevæsen i himlen. Gud fader er også et åndevæsen, og Jesus var på den måde i Guds skikkelse. At være af ånd står her i kontrast til at være fysisk, og er således et materielt begrebet, der siger noget om, hvilket ”materiale” Jesus er lavet af. Da Jesus blev menneske, ophørte han med at være ånd, og fik en anden materie.  (”Ånd” it-2 s.1225-1234 s.1225)  Russell skelnede mellem vor ”Herre som ’mennesket, der gav sig selv’ og ”Herren, der ville komme igen, et åndevæsen.”  I modsætning til Gud har Jesus en begyndelse. Forud for den eksisterede han ikke

En gud

Russell bruger Joh 1,1 til at understrege at Ordet var ”en gud”. Ved det udtryk forstod Russell ”a Mighty one. As chief of the angels and next to the father”.[5] Charles T. Russell The At-one-ment between God and man. Studies in scripture, V International Bible Students Association 1899, 84. Til at støtte det synspunkt pegede Russell på, at der ikke er nogen bestemt artikel foran ordet ”gud” i Joh 1,1b og derfor kan det oversættes ”ordet var en gud”.[6]Charles T. Russell The At-one-ment between God and man. Studies in scripture, V International Bible Students Association 1899, 70. Russells sproglige argument bruges også af Jehovas vidner i dag.[7] "Er Jesus Gud?", Vagttårnet 1/4 2009 s.18, 19.

 

Direkte skabning

Jesus omtales med henvisning til Kol 1,13-15 som ”den første og eneste skabning der blev skabt direkte af Jehova”. I modsætning hertil står resten af skaberværket, der er skabt ”gennem ham”. Det gør ham ikke til medskaber, men et redskab eller ”mellemled” som Gud benyttede ved skabelsen.

 

Noter

Noter
1 jf. Stevens Why I Reject the “Helping Hand” of Millennial Dawn M. G. McClinton & Co., Printers and Publishers 1915, 88.
2 Charles T. Russell The At-one-ment between God and man. Studies in scripture, V International Bible Students Association 1899 84.
3 "Hvem er ’Mikael, den store fyrste’?", Vagttårnet November 1985 s.27-30
4 "Spørgsmål fra læserne", Vagttårnet 1/8 2006 s.31 s.31
5 Charles T. Russell The At-one-ment between God and man. Studies in scripture, V International Bible Students Association 1899, 84.
6 Charles T. Russell The At-one-ment between God and man. Studies in scripture, V International Bible Students Association 1899, 70.
7 "Er Jesus Gud?", Vagttårnet 1/4 2009 s.18, 19.